• Kunder
  • Tjänster
  • Copybloggen
  • Emil
Menu

Emil Holmström | Copywriter

AdMan Sthlm AB / 070-288 20 03 / hej@emilholmstrom.se
  • Kunder
  • Tjänster
  • Copybloggen
  • Emil

Kivra: En bättre plats för dina viktigheter.

Byrå: Kivra / AdMan Sthlm

Under över ett års tid var jag Lead Copy på Kivra. På företaget var jag ansvarig för varumärke, tonalitet, koncept för nya tjänster och löpande kommunikation. Detta samtidigt som varumärket utvecklades rejält, med ett nytt grafiskt utseende och stilgrepp.

Ett exempel är deklarationskampanjen i sociala medier. Målgruppen uppmanades att fixa Kivra för att kunna se sin deklaration redan i början av mars. Det blev också det första tillfället att lansera den nya profilen som arbetats fram, och med den ett annat sätt att kommunicera.

Under året togs även ett nytt koncept fram för både uppladdningstjänsten, under rubriken ”Ge viktigheterna en hedersplats”. Dessutom introducerades en ny mervärdestjänst i form av Kivra+, ”Ett extra plus för dina viktigheter”.

Arbetet innebar även att synka arbetet internt tillsammans med andra skarpa pennor på företaget, inklusive andra copyrwiters och UX-writers, för att åstadkomma ett fint resultat tillsammans.

Skärmavbild 2023-02-06 kl. 11.07.55.png
Skärmavbild 2023-02-06 kl. 11.08.53.png
Skärmavbild 2023-02-06 kl. 11.09.30.png
Skärmavbild 2023-02-06 kl. 11.09.56.png
hedersplats_kivra.jpg
kivra_plus.jpg

Wayne's Coffee: Supercino

Byrå: AdMan Sthlm / Wayne’s Coffee

Går det att lära svenskarna att fika på ett nytt och mer hållbart sätt?

För 20 år sen hjälpte Wayne’s Coffee till att förändra sättet som svenskar dricker kaffe. Nu var de beredda att göra det igen.

Supercino är en ny dryck som förenar det bästa av två världar: Supernyttiga växter och den härliga känslan av cappuccino.

Fördelar som dessa var ingredienser i en kampanj som tog fasta på ett starkt CSR-perspektiv i lanseringen av en ny, färgsprakande produktkategori.

Kampanjen togs ut i PR, webb, sociala medier och naturligtvis på hundratalet kaféer runt om i Sverige.

IMG_8331.JPG
Skärmavbild 2017-03-21 kl. 15.57.29.png

Viaplay: Vi låter Batman sköta snacket.

Byrå: Kaplan RM
Belönad: Brons i Guldnyckeln 2013

Hur får man kunder att bry sig om trassliga kablar och tv-inställningar? Man låter Nalle Puh och Batman sköta snacket.

Hjältarna från tv vände sig direkt till kunderna via brev och e-post. Samt via webben i form av instruktionsfilmer där de själva spelade huvudrollen.

Nalle Puh med sina lite fumliga tassar men snälla röst. Batman som pekade med hela handen i klassisk superhjältestil.

Resultat
Responsen blev över 16%. Soffliggare reste sig, boxar kopplades in och TV-apparater gick varma. Det höga primära målet överträffades med 49 %!

Responsen på DR-kommunikationen varierade från 12,9 % som lägst och hela 82 % som högst!

DR från superhjälten Batman.
DR från superhjälten Batman.

Batman gav kunderna en anledning att börja bry sig om trassliga kablar och tv-inställningar. Självklart skickades brevet direkt från superhjältens hem i Gotham City. 

Brev från Batman.
Brev från Batman.

Batman tog kommandot direkt. På sitt typiska handlingskraftiga sätt beordrade han kunderna att ta tag i situationen och koppla in Viaplay, så att de inte missar något viktigt.

DR från den gulliga Nalle Puh.
DR från den gulliga Nalle Puh.

Nalle Puh gav kunderna en anledning att börja bry sig om trassliga kablar och tv-inställningar. Självklart skickades brevet direkt från den ulliga och gulliga hjältens hem i Sjumilaskogen.

Batmans instruktionsfilmer på webben.
Batmans instruktionsfilmer på webben.

För att hjälpa kunderna på traven tog Batman saken i egna händer, och spelade Batman in instruktionsfilmer där han visade hur utrustningen från Viaplay ska kopplas in.

Hakon Media: Öppet brev från dina kunder.

Byrå: AdMan Sthlm / Hakon Media

Rapporten "Handelns hetaste kedjor" är Sveriges bredaste undersökning av detaljhandelns kunder.

På ytan är det en torr skapelse – fylld av siffror, statistik och tabeller. Men värdet är högst mänskligt.

Rapporten ger målgruppen en chans att lära känna sina kunder. Att förstå vad de tycker, tänker och känner.

Lösningen blev att fånga de äkta känslorna genom att ge kunderna en röst. Kunderna fick stå som avsändare till kommunikationen. Deras franka budskap återkom i helsidor, DR, mejl och olika banners.

Annons 2.jpg
Annons 4.jpg
Annons 1.jpg

Röda Korset: Konsten att skicka tomma paket.

Byrå: Gadd

"Det är ingen konst att skicka tomma paket. Konsten är att fylla dem."

Det var budskapet när vi budade ut just tomma matpaket till Sveriges största bloggare. Paket av samma typ som Röda Korset använder för sina matförsändelser till krigets Syrien.

Längst ner i lådorna fanns en lapp med länken till en sajt i bloggarens namn. På webbplatsen kunde målgruppen aktivera sin egen blogginsamling av matpaket, samt ladda ner personaliserade banners för att få läsarna att donera till kampanjen.

Skärmavbild 2014-03-20 kl. 16.14.16.png
20140320-114120.jpg

Apoteket: Pillerdrillarna.

Byrå: Kaplan RM
Belönad: Guld i Guldnyckeln 2014

Apoteket fyllde år och det ville vi förstås fira med tutor och trumpeter. Det var också ett perfekt tillfälle att kasta extra mycket kärlek på Apotekets kunder.

Därför valde vi ut de 1 000 av de köpgladaste kunderna som också råkade fylla år samtidigt.

Och för att fira dem ordentligt satte vi ihop en apotekskör: Pillerdrillarna. Deras uppgift blev att sjunga in personliga födelsedagssånger baserade på de vanligaste förnamnen – Eva, Birgitta, Maria...

Som en extra twist kunde alla apotekskunder gå in på en kampanjsajt, skicka mobilhälsningar och tävla om ett besök av Pillerdrillarna. Tävlingsbidragen bestod av egna sångtexter som Pillerdrillarna skulle framföra live.

Resultat
Över 97% av alla som tog emot ett samtal lyssnade klart på den 35 sekunder långa födelsedagshälsningen. Och en koll visade även att 20% av samtalen innehöll positiva tillrop från kunden.

Samtalen avslutades med ett erbjudande. Inom vissa målgrupper var responsen över 82% och merförsäljningen över 70%. Flera produkter ökade tusentals procent i volym. Totalt överträffades målet för merförsäljning med 350%.

1.png
2.png
4.png
6.png
Skärmavbild 2015-03-28 kl. 21.37.10.png

Clas Ohlson: Rejäla råd och rabatter.

Kommunikationsplattform för Clas Ohlson.

Idé, koncept och strategi för ett nytt internationellt lojalitetsprogram för Clas Ohlson, inklusive lanseringskampanj. Allt byggde på konceptet ”Rejäla råd och rabatter” för alla kunder som ingick i den nya fixarfamiljen.

I leveransen ingick även kundlöfte, kärnvärden, kommunikativa mål, och tonalitet.

1 rejäla råd och rabatter.png
2 välkommen till fixarfamiljen.png

If: Inget slår originalet.

Byrå: Gadd

If erbjuder skräddarsydda märkesförsäkringar för många bilmärken.

Vår uppgift var att skapa lika skräddarsydd kommunikation för respektive bilmärke inom ramen för ett långsiktigt samarbete, där vi tog hänsyn till syfte, målgrupp, tonalitet och bildspråk.

Här i form av tre printannonser för VW, BMW och Audi.

if-annons-BMW_2.jpg
if-annons-Audi_2.jpg

Hemmakväll vs utekväll.

Byrå: Kaplan RM

Kommunikationsplattform för Hemmakväll.

Genom att bredda erbjudandet skapades en ny positionering som hjälpte bolaget att möta teknikskiftet på marknaden, där allt färre hyr film i butik.

Det nya konceptet tog spjärn mot upplevelsen i en skön hemmakväll, snarare än i produkterna i sig.

Och i kvällskonceptet rymdes ändlösa möjligheter: Hemmakväll vs utekväll. Tjejkväll, spelkväll, dippkväll, Star Wars-kväll eller hålla-i-handen-kväll.  

I leveransen ingick även kärnvärden, tonalitet och språkliga riktlinjer.

V7_Alla_hjartans_dag 2.png

Swedma: Vad tar du med dig hem?

Byrå: Gadd

DMA är en global mötesplats för datadrivna marknadsförare. Men framför allt är det en chans att ta med sig en bit av världen hem i form av inspiration och upplevelser.

Och så förstås en och annan shoppingpåse.

Det var också vad vi tog fasta på i kampanjen till utvalda mottagare. Innesluten i en taxfree-påse från San Diego fanns en scrapbook som deltagarna själva kunde fylla med sina upplevelser.

Statoil: Kortare väg till nästa belöning.

Byrå: Kaplan RM

Kommunikationsplattform för Statoil.

Statoil stod i begrepp att sjösätta ett nytt lojalitetsprogram, men med många målgrupper och kontaktytor var det otroligt viktigt att hitta ett sätt att hålla ihop kommunikationen.

I plattformen var avstampet det naturliga mötet på bensinstationerna. Konceptet: ”Kortare väg till nästa belöning.”

Belöningen kopplades i sin tur till olika mervärden: Bonuskaffe. Bonustvätt. Bonustank. Bonustips. Allt som kan vara värt ett extra stopp.

I leveransen ingick även strategi, tonalitet, tillämpningar och konkreta aktiviteter.

Skärmavbild 2015-03-29 kl. 16.40.11.png
Skärmavbild 2015-03-29 kl. 16.40.21.png
Skärmavbild 2015-03-29 kl. 16.42.51.png

Röda Korset: Framtiden är ett oskrivet blad.

Byrå: Gadd, 2013.

En av fem barn lämnar grundskolan utan godkända betyg. Många av dem slutar utanför samhället. Tänk om vi kunde hjälpa fler barn att göra läxan i tid?

Det kan vi faktiskt. Genom att bli medlem i Röda Korset bidrar du till att över 20 000 barn får hjälp med läxläsningen varje år.

För att verkligen visa vad som står på spel skickade vi ut ett autentiskt slutbetyg från Morgondagens skola. Betyget var utfärdat år 2023 i mottagarens eget namn. Men inget av betygen hade ännu fyllts i.

Budskapet: Framtidens betyg är ett oskrivet blad.

Brödtext:

Du håller Jonathans betyg i dina händer. Vi på Röda Korset vet så klart inte vad som kommer stå på det när han en dag lämnar grundskolan, men vi vet att Jonathan har det tufft. I skolan är det svårt att koncentrera sig och hemma finns ingen att fråga. Utan den extra läxhjälp som Röda Korset ställer upp med är risken stor att Jonathan halkar efter redan från start.

Han är inte ensam om att tycka skolan är svår. Idag går var tionde elev ut grundskolan utan godkända betyg. Deras väg till gymnasiet är stängd. För många slutar resan utanför samhället.

Påverka vad som står på framtidens betyg. Förra året såg vi till att 20 000 barn gjorde läxan som de skulle. Om du ställer upp som medlem kan vi hjälpa ännu fler att klara den.

 

Röda Korset: Det enda brevet.

Byrå: Gadd

Ensamhet behöver inte vara ett problem. Om den är självvald.

Men Röda Korset vill bidra till ett samhälle där människor inte ska behöva känna sig ensamma.

I vår värvningskampanj lyfte vi fram den totala ensamhet som vissa upplever. Med en copy som gick rakt in i hjärtat.

Brödtext:

För många är ensamhet inte ett val. Det märks när dörrklockan är tyst. När telefonen inte ringer. När ingen kommer sig för att fråga hur du mår, egentligen.

Resultatet överträffade målet med över 100%.

Skärmavbild 2015-03-28 kl. 18.32.51.png
Skärmavbild 2015-03-28 kl. 18.34.04.png
prev / next
Back to Emil Holmström | Copywriter | Kunder som jag har hjälpt
6
Kivra: En bättre plats för dina viktigheter.
2
Wayne's Coffee: Supercino.
DR från superhjälten Batman.
4
Viaplay: Vi låter Batman sköta snacket.
handelns-hetaste.png
3
Hakon Media: Öppet brev från dina kunder.
4
Röda Korset: Konsten att skicka tomma paket.
6
Apoteket: Pillerdrillarna.
2
Clas Ohlson: Rejäla råd och rabatter.
4
If: Inget slår originalet.
V7_Alla_hjartans_dag 2.png
1
Hemmakväll vs utekväll.
2
Swedma: Vad tar du med dig hem?
Skärmavbild 2015-03-29 kl. 16.40.11.png
3
Statoil: Kortare väg till nästa belöning.
2
Röda Korset: Framtiden är ett oskrivet blad.
Skärmavbild 2015-03-28 kl. 18.32.51.png
2
Röda Korset: Det enda brevet.