Nyhetsflödet bjuder som vanligt inte på någon munter läsning. Corronavirus, skjutningar, riksrättsåtal, blockpolitik och så, förstås, årliga översvämningar i södra Sverige. Inget bra ställe om du söker inspiration. Så var står denna åtråvärda tillgång att finna?
Poddvärlden en sådan plats.
Den myllrar av bra historieberättande inom podcasts, om man bara vet var man ska leta. Något som är lättare sagt än gjort med tanke på att guldkornen ofta gömmer sig bland massa… skräp, ärligt talat. Ännu tuffare att hitta bra poddar är det i den svenska myllan. De flesta riktigt bra poddar är amerikanska, som Malcom Gladwells Revisionist History och WBEZ This American Life.
Men det finns undantag. Ett sådant undantag är den nygamla klassikern Kapitalet.
Denna ekonomipodd har funnits i mer än tre år. Med tiden har den förvandlats till en guldgruva av välproducerade reportage från entreprenörssverige. Nedslag om udda fåglar med till synes galna idéer och deras storsuccéer, halvsuccéer eller bara tappra (men aldrig ljumma) försök till framgång.
Avsnitten i varvas med klassiskt folkbildande poddar i P3-stil om banksystemet, indexfonder, Zimbabwes katastrofala ekonomi och om hur den svenska finansmarknaden förlorade sin oskuld. Men bäst är som sagt personporträtten.
Fem favoriter:
Salladskungen. Om hur svenskarna började köpa färdighackad sallad. Och om hur allt började med ett möte med McDonalds-entreprenören Paul Lederhausen.
Systemet slog tillbaka. Om reklammannen Lasse Taavola som en kort tid firande framgångar genom att utnyttja ett kryphål i Systembolagets regler för lokala produkter.
Företaget som försvann. Om den svenska räknemaskinstillverkaren Facits och vd:n Gunnar Ericssons öde. En klassisk historia om uppgång och fall när ny teknik sveper in på banan.
Vill du synas här? Om den misslyckade hockeyspelaren Per Ström som fick idén att sälja reklamplats på släpvagnar över hela Sverige.
Bingo Rimérs ljuva hämnd. Om hur Bingo Rimér hittade ett kreativt sätt att kringgå snåriga .se-regler för att lägga vantarna på några av Sveriges bästa toppdomäner.
Så vad har allt detta med copywriting att göra? Allt förstås. Storytelling, problemlösande, entreprenörskap. Och så är det faktiskt riktigt inspirerande.